JNT | Frågor om Bredbandstjänster

Frågor om Bredband

VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR OM BREDBAND

Här får du svar på våra vanligaste frågor om BREDBAND just nu.

Jag vill höja hastigheten på min internetanslutning, hur skall jag göra?

Du kan kontakta vår kundtjänst på 06 786 8222 eller kundbetjaning@jnt.fi för att beställa en hastighetshöjning.

Min internetanslutning känns långsam, vad kan jag göra åt saken?

Det lönar sig att starta om modemet och datorn ifall att anslutningen känns långsam. Via http://www.speedtest.net kan ni göra ett test, för att få fram hastigheten, det lönar sig dock att använda kabel mellan dator och modem när ni gör testet, eftersom Wi-Fi kan göra att testresultatet varierar kraftigt. Visar resultatet mycket under den beställda hastigheten kan ni kontakta vår felanmälan på 0800 306719

Min internetanslutning fungerar inte alls, vad skall jag göra?

Starta om all utrustning genom att bryta strömmen till dem, surfar du trådlöst lönar det sig att testa om anslutningen fungerar med kabel. Via vår hemsida hittas aktuella
driftsmeddelanden, kolla där ifall att det förekommer eventuella störningar på området var du bor. Fungerar det inte med att starta om utrustningen och om det inte förekommer driftsstörningar på ditt område, kontakta vår felanmälan på 0800 306719 FREE, felanmälan betjänar 24 h.

Jag vill säga upp min internetanslutning, hur lång är uppsägningstiden?

Uppsägningstiden på konsumentanslutningar är 2 veckor, förutsatt att avtalet inte är tidsbundet.

Vilka e-postinställningar skall jag använda för multi.fi e-posten?

Följande inställningar rekommenderar vi: 

 

E-post:

IMAP-SRV: imap.multi.fi

SÄKERHET: SSL

PORT: 993

 

POP3-SRV: pop.multi.fi

SÄKERHET: SSL

PORT: 995

 

SMTP-SRV: smtp.multi.fi

 

WEBMAIL: https://webmail.multi.fi

 

Smtp-server för mobila enheter:

 

SMTP-SRV: smtps.multi.fi

SÄKERHET: SSL

PORT: 465

 

Vilka är JNT:s modeminställningar?

Våra allmänna modeminställningar är följande:

Radera om möjligt alla PVC profiler förutom VPI = 0 och VCI = 100. Den profilen måste vara aktiv.

 

ROUTAT

 

1. VPI = 0
2. VCI = 100
3. ISP = DYNAMIC (MER)
4. ENCAPSULATION = 1483 (BRIDGED IP LLC)
5. DCHP = ENABLED
6. NAT = ENABLED
7. ACL = ACTIVATED (ACTIVE = YES)
8. APPLICATION = ALL
9. INTERFACE = LAN

 

BRYGGAT

 

1. VPI = 0
2. VCI = 100
3. ISP = BRIDGE MODE
4. ENCAPSULATION = 1483 (BRIDGED IP LLC)
5. DCHP = DISABLED
6. NAT = DISABLED

Vi rekommenderar att endast kunder som är vana att ställa in modem gör det själva, i andra fall hjälper vår helpdesk eller butik. 

Hittar du inte det du letar efter? Kontakta kundservice

06 786 8222