Näillä sanoilla kuvailee Lena Lithén, Österbottens Hantverk rf -yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja, heidän sekä Loftetin uutta IT-palvelujen toimittajaa JNT:tä. Samaa mieltä on myös toiminnanjohtaja Anna Nordström, joka työskentelee Vaasan keskustassa Käsityötalo Loftetia pyörittävässä yrityksessä. Toimintaan kuuluu myymälä, näyttelyjä, kursseja ja projekteja sekä erilaisia pohjalaiseen käsityöhön liittyviä tapahtumia.
Käsityötalo Loftet tunnetaan ehkä parhaiten käsityömyymälästään Taito Shop Loftetista, josta voi ostaa tunnetujen pläkkilyhtyjen lisäksi paljon muutakin käsin tehtyä. Talossa toimii myös ravintola Loftet.
Vuodenvaihteesta 2020-21 lähtien JNT on vastannut heidän kuitu-, puhelin- ja sähköpostiyhteyksistään, ja Lena ja Anna muistavat hyvin, kuinka se alkoi.
– Joulukauppa kävi kuumana joulukuussa 2020, kun kassakone, verkkoyhteys ja ylipäätään kaikki toiminnot lakkasivat toimimasta. Silloinen palveluntarjoajamme oli ilman varoitusta kytkenyt koko järjestelmämme pois päältä viittaamallla siihen, että sopimus ja myös koko yhteys olivat vanhentuneita, Anna kertoo.
– Emme saaneet sieltä mitään apua asian selvittämiseksi, mutta olin kuullut muilta positiivisia kokemuksia JNT:stä, joten otin heihin yhteyttä. Seuraavana aamuna sieltä tultiin paikalle asentamaan meille väliaikaista yhteyttä, kunnes pysyvä ratkaisu saataisiin, Lena kertoo.
Muutamaa viikkoa myöhemmin kuitu oli kytketty, ja samalla yhdistys kartoitti kattavasti IT- ja puhelinyhteyksien tarpeensa yhdessä uuden verkko-operaattorinsa kanssa.
– Tiesimme, että sekä laitteisto että liittymät oli päivitettävä, ja JNT:ltä saimme ehdotuksia tietokoneista ja muista varusteista, jotka sopivat juuri meidän tarkoituksiimme. Heidän Cloudberry-puhelinpalvelunsa ansiosta voimme vaihtamatta puhelinnumeroa lopullisesti luopua lankapuhelimesta ja siirtyä työssä täysin matkapuhelimiin, Anna jatkaa.
Verkko-operaattorin vaihto, siirtyminen kuituun ja teknisen laitteiston päivitys edisti toimintaa merkittävästi.
– Kaikki toimii erittäin hyvin. Jos ongelmia ilmenee, voimme soittaa jollekulle JNT:n yhteyshenkilöistämme, joiden numerot oli lisäksi valmiiksi ohjelmoitu uusiin puhelimiimme. Meidän ei tarvitse etsiä jonkin Helsingissä sijaitsevan yritysasiakaspalvelun tai help deskin numeroa, Anna toteaa.
– Lisäksi kaikki käy nopeasti ja palvelua saa aina omalla äidinkielellä, Lena päättää.
Kuva ja teksti: Anna Sand/bySand