Timo Kuivanto tuntee yritysten tarpeet yli 30 vuoden kokemuksella

Kun Keski-Pohjanmaan Konttoripiste fuusioitui vuodenvaihteessa JNT:hen, noin kolmekymmentä pätevää työntekijää siirtyi Konttoripisteeltä JNT:lle. Yksi heistä on Timo Kuivanto, yrityspalvelujen myyjä ja Konica Minoltan monitoimilaitteiden vastuumyyjä.

Yli kolmenkymmenen vuoden myyntikokemuksella Timo Kuivanto tietää, mitä asiakkaat haluavat. Yritykset haluavat vähentää toimittajia ja hankkia yhdeltä toimijalta kaiken tarvittavan toimistoon.

Timo Kuivanto tuli Konttoripisteelle vuonna 1991 myymään kirjoituskoneita, fakseja ja kopiokoneita.

— Silloin ei vielä puhuttu monitoimilaitteista tai IT:stä. ATK tuli siinä sitten aika pian mukaan kuvioihin, Kuivanto muistelee.

Mies on seurannut läheltä alan muutosta ja yritysten muuttuneita tarpeita.

– Ollaan markkinoitu tätä yhden luukun taktiikkaa ja se kyllä toimii. JNT:n fuusion myötä palvelupaketti kasvaa entisestään. Jos yrityksellä on tyhjä tila, niin meiltä saa käytännössä kaiken kuidusta laitteisiin ja kalusteisiin.

Osalle asiakkaista toimitetaan jopa kahvit hyllytyspalveluiden yhteydessä.

— Jos joku asiakas haluaa kaurahiutaleet hyllyyn, niin eiköhän meiltä Elovenankin toimitus onnistu, Kuivanto nauraa.

Pitkäjänteinen myyntityö tuottaa tulosta

Kuivannolla on Keski-Pohjanmaan alueella laajat verkostot. Kokkolan alueelta ei löydy kovin monta yrittäjää, jota mies ei tunne. Laaja verkosto on menestyvän myyntimiehen salaisuus.

— Tärkeä suositus on, jos yrittäjä sanoo toiselle, että tämä kaveri tietää jostain jotakin ja hoitaa kyllä homman. Sitä kautta tulee kiitos ja tieto hyvin tehdystä työstä.

Timo Kuivanto kiteyttää myyntimiehen periaatteensa neljään sanaan: pitkäjänteisyys, sisu, sinnikkyys ja periksiantamattomuus.

”Teemme sen, mitä lupaamme”

Kuivanto hoitaa asiakassuhteita kokonaisvaltaisesti. Hän etsii asiakkaan kanssa yhdessä toimivan kokonaisratkaisun. Tuotereppuun kuuluvat kaikki tuotteet, vaikka hän toimii JNT:llä Konica Minoltan vastuumyyjänä.

— On hyvä, että jokaista nippelitietoa ei tarvitse osata ja muistaa. Jos myydään esimerkiksi palvelinpuolta tai konesaliratkaisuja, niin sitten otetaan tekniikasta mukaan sellainen kaveri, joka niistä enemmän tietää.

Kuivanto kuvailee, että hänen tehtävänsä myyjänä on toimia ovien, ja varsinkin uusien ovien avaajana.

Konttoripisteen menestyksen tärkein salaisuus oli Timon mukaan palvelun laatu, josta yritys sai usein myös kiitosta. Tämä on tietenkin asia, jonka eteen teemme työtä ja jota säilytämme myös fuusion jälkeen ja tulevaisuudessa.

— Olemme rehti ja aito yhteistyökumppani. Teemme sen, mitä lupaamme ja pitkällä aikavälillä olemme kilpailukykyinen kumppani myös hinnallisesti.

Timo Kuivanto myy jatkossa JNT:n brändin alla kaiken tarvittavan toimistoon. Lisäksi hän toimii Konica Minoltan vastuumyyjänä.

Paraneeko vaihtamalla?

Konttoripisteellä on perinteisesti pitkiä työsuhteita. Työperhe on pysynyt aika lailla muuttumattomana.

— Työkavereiden kanssa vietetään arkisin enemmän aikaa kuin kotona, niin onhan tämä sellainen iso perhe. Aina ei tietenkään ole mukava lähteä töihin, mutta ehdottomasti niitä päiviä on enemmän, kun on kiva lähteä töihin, Timo Kuivanto kiteyttää.

Ala menee eteenpäin kovaa vauhtia ja päivät ja viikot ovat niin vaihtelevia, että työssä ei ole leipääntymisen vaaraa. Toki osaavaa myyntimiestä on välillä kysytty muualle töihin.

— Silloin on täytynyt puntaroida asioita, mutta olen todennut, että vaihtamalla ei parane. Paitsi jos käyttää JNT:n kilpailijan palveluita, Kuivanto lisää nauraen.

Timo Kuivanto näkee yhdistymisessä ison potentiaalin myös oman työnsä näkökulmasta.

— Toimimme Kristiinankaupungista Ouluun, joten maantieteellisesti tuolle välille mahtuu paljon potentiaalisia yrityksiä.

Yhdistymisen myötä Kuivannon työ yritysasiakkaiden kanssa on jatkunut ennallaan.

— Edelleen saa soittaa ja mielellään tulen käymään asiakkaiden luona. Myös ruotsin kielellä asioiminen sujuu, Kuivanto vinkkaa.