Timo Kuivanto känner till företagens behov med över 30 års erfarenhet

I och med att Keski-Pohjanmaan Konttoripiste fusionerades med JNT vid årsskiftet, flyttade ett trettiotal duktiga medarbetare från Konttoripiste till JNT. En av dessa är Timo Kuivanto, försäljare av företagstjänster och ansvarig försäljare av Konica Minoltas multifunktionsskrivare.

Med över trettio års erfarenhet som försäljare vet Timo Kuivanto vad kunderna vill ha. Företagen vill minska antalet leverantörer och få allt de behöver till sitt kontor från en enda leverantör.

Timo Kuivanto kom till Konttoripiste 1991 för att sälja skrivmaskiner, faxar och kopieringsmaskiner.

— På den tiden talade man inte om multifunktionsskrivare eller IT. ICT kom sedan ganska snabbt med i bilden”, minns Kuivanto.

Han har på nära håll följt förändringarna i branschen och företagens förändrade behov.

— Detta ”allt från samma ställe”-koncept som vi marknadsfört, fungerar verkligen och fusionen med JNT ökar serviceutbudet ytterligare. Om företag är i behov av något till kontorslandskapet, kan vi leverera praktiskt taget allt från fiberanslutningar till teknisk utrustning och möbler.

Vissa kunder får till och med sitt kaffe levererat av oss samtidigt som vi fyller på kontorsmaterial till dem.

— Till och med en leverans av Elovenas havregryn kan ordnas, om någon har behov av det på kontoret, säger Kuivanto med ett skratt.

Långsiktigt försäljningsarbete ger resultat

Kuivanto har byggt upp omfattande nätverk i Mellersta Österbotten. Det finns inte många företagare i Karleby-området som han inte känner och ett omfattande nätverk är hemligheten bakom en framgångsrik försäljare.

— En betydelsefull referens är, då en företagare berättar för en annan, att denhär killen vet vad han pratar om och att han sköter jobbet oklanderligt. Den vägen får man också ett tack och vetskapen om, att man utfört arbetet bra.

Timo Kuivanto sammanfattar principerna för en försäljare med fyra ord: uthållighet, mod, viljestyrka och ihärdighet.

”Vi håller vad vi lovar”

Kuivanto sköter sina kundrelationer från början till slut. Tillsammans med kunden skapar Timo fungerande helhetslösningar och hans register sträcker sig över hela produkt- och tjänsteutbudet. Fast hans titel på JNT är ansvarsförsäljare för Konica Minolta multifunktionsskrivare, hjälper han gärna företag med även övriga tjänster.

— Det är ändå skönt att inte behöva känna till och komma ihåg varje liten detalj. Om vi till exempel säljer server- eller datacenter-tjänster tar vi med oss en kille från teknikavdelningen som besitter den typen av kunskap.

Kuivanto beskriver sin roll som försäljare i stil med att vara en dörröppnare, särskilt viktigt är det att öppna nya dörrar.

Den främsta hemligheten bakom Konttoripistes framgång, var enligt Timo, servicekvaliteten, som företaget också ofta fick beröm för. Detta är givetvis något som vi kommer att jobba för och bibehålla även efter fusionen och framöver.

— Vi är en ärlig och genuin samarbetspartner. Vi håller vad vi lovar och på lång sikt är vi en konkurrenskraftig partner, även när det gäller priset.

Timo Kuivanto säljer framöver allt du behöver till kontoret under varumärket JNT. Utöver detta är Kuivanto ansvarsförsäljare för Konica Minolta.

Blir det bättre av att byta?

Konttoripiste har en tradition av långa arbetsrelationer. Jobbfamiljen har förblivit i stort sett oförändrad.

— På vardagar tillbringar vi mer tid med våra kollegor än hemma, så nog är vi lite som en stor familj. Naturligtvis är det inte alltid trevligt att gå till jobbet, men det finns definitivt fler av de dagar då det är roligt att gå till jobbet”, sammanfattar Timo Kuivanto.

Branschen går framåt i rask takt och dagarna och veckorna är så varierande att det inte finns någon risk för att bli uttråkad på jobbet. Givetvis har den kompetenta försäljaren ibland fått förfrågan att arbeta någon annanstans.

— Då har man fått fundera och väga saker, men jag har konstaterat att det inte blir bättre av att byta. Såvida de inte använder tjänster från JNT:s konkurrenter, tillägger Kuivanto med ett skratt.

Timo Kuivanto ser också en stor potential i fusionen med tanke på sitt eget arbete.

— Vi har verksamhet från Kristinestad till Uleåborg, så geografiskt sett finns det många potentiella företag däremellan.

I och med fusionen har Kuivantos arbete med företagskunder fortsatt oförändrat.

— Fortfarande får man ringa mig och jag besöker gärna kunder. Det går även att göra affärer på svenska, tipsar Kuivanto.