Teknikproblem ska inte vara en del av företagandet

JNT ligger ofta steget före. Deras kunskap om digitaliseringen och mobila lösningar är oerhört värdefull för oss, säger Annika Rak, vd och konceptutvecklare för Cambridge Viktprogram. Med Jakobstad som huvudkvarter driver hon ett framgångsrikt företag med verksamhet i både Finland och Sverige och samarbetspartners i flera andra europeiska länder.

Cambridge Viktprogram är ett koncept där man med hjälp av en egen coach och ett personligt program får hjälp med att gå ner i vikt, äta hälsosammare, må bättre och behålla en sund livsstil. Företaget har idag 135 coacher i Finland och 35 i Sverige.

– Våra coacher har en nyckelposition i vår verksamhet. De undervisar, handleder och motiverar kunden under hela resan mot en mer hållbar livsstil. I och med att också coacherna är företagare är det viktigt för oss att serva dem med all den teknik, kunskap och support de behöver för att de ska kunna jobba smärtfritt och flexibelt med oss. Utan JNT hade det knappt varit möjligt, känns det som. De har från första början hjälpt oss med allt, säger Annika Rak tacksamt.

Med ”allt” avser Annika det som gäller både hårdvara och tjänster såsom bredband, telefoni och allehanda IT-tjänster – och inte minst support. Coacherna har till exempel möjlighet att beställa datorpaket med förinstallation av den programvara de behöver för verksamheten. Installationen innefattar epost med eget domännamn, åtkomst till företagets molntjänster, register, webbshop, varubeställningssystem med mera – på sätt och vis en egen så kallad backoffice kopplad till bolaget. I pakettjänsten ingår även försändelse av utrustningen till kunden, lite som ett nyckeln-i-hand-koncept.

– Teknikproblem ska inte vara en del av företagandet, så det är väldigt värdefullt för en ny coach att få hämta ut ett användningsklart arbetsredskap på posten. De behöver i princip bara vika upp skärmen på den bärbara datorn och börja jobba. Jag anser att det är onödigt att lägga tid och energi på irritation då något krånglar. Istället slår jag en signal till vår egna kontaktperson på JNT, förklarar Annika, som under sina år som framåtsträvande företagare vet hur viktigt det är att koncentrera sig på sin kärnverksamhet och överlåta tekniken åt en pålitlig samarbetspartner.

Annika är mycket på språng i sitt arbete både när och fjärran, men stöder väldigt gärna det lokala. Personalen på Cambridges huvudkontor i Jakobstad uppskattar dessutom närheten till JNT där de också kan gå in via betjäningsdisken och få hjälp.

– JNT är verkligen en klippa i vår verksamhet. De har kunskapen, de känner våra behov och de ligger ofta steget före. Om vi på Cambridge får en idé och jag berättar om den för vår kontaktperson, då har de redan förutspått behovet och tänkt ut den tekniska lösningen. De är alltid på alerten. Servicen är snabb oberoende om man ringer eller skickar epost. Det känns tryggt, tycker Annika.

Ibland kan dock tryggheten prövas av betydligt större saker, till exempel beskedet om den plötsliga begränsningen av sociala kontakter som svepte över samhället våren 2020. Det utmanade företaget att snabbt tänka om i och med att Viktprogrammets modell för handledning mellan coach och kund byggde på att träffas fysiskt.

– Jag har alltid haft en passion för att utveckla, både hälsofrämjandet och det affärsmässiga, men nu gällde det att vara innovativ på beställning – med snabb leverans dessutom. Och snabbt gick det! På bara några dagar ställde vi om vårt koncept så att vi också kunde erbjuda kunderna virtuella träffar via Teams. Igen en gång hade vi stor hjälp av JNT. Deras kunskap om digitaliseringen och mobila lösningar var oerhört värdefull för oss då, och kommer att vara så även i framtiden, kanske till och med helt avgörande, summerar Annika.

Behöver också ert företag helhetslösningar inom telekom?

JNT erbjuder bl.a.:

Ta kontakt så diskuterar vi mera: