IT-outsourcingen gav oss mer tid, mindre bekymmer och bättre nattsömn

För ett växande företag är det viktigt att kunna koncentrera sig på sin kärnverksamhet. Bäck & Co fokuserar på sina kunder och på sin egen unika kompetens – JNT får sköta bolagets IT och kommunikation.

Bäck & Co i Jakobstad har haft en kraftig tillväxt under de senaste åren och blivit en ledande leverantör i hela landet på verktyg, maskiner, inredningar och skyddsutrustning till slöjdsalar. Bolaget har bland annat utvecklat egna elsäkerhetssystem som uppfyller de krav som ställs i skolmiljöer.

– Vi har hittat en nisch där vi kombinerar maskiner och egna elsystem till en helhet, färdigmonterad och testad. Fjolåret var vårt bästa år hittills och när vi tittar framåt ser det fortsättningsvis bra ut, säger Carita Sundqvist, vd på Bäck & Co.

Projekten spänner ofta över ett par tre år och de avslutas med att den personal som ska ansvara för slöjdsalen, oftast lärare, får en grundlig utbildning i hur maskinerna fungerar.

– Byggnadsföretag är våra största kunder. De ansvarar för hela skolbyggprojekt och vill köpa slöjdsalarna som en helhet av en pålitlig leverantör. När de väljer oss vet de vad de får.

Jagar ständigt komponenter

Liksom många andra brottas Bäck & Co med bristen på maskiner och komponenter. Tidigare har tre månader varit en ganska normal leveranstid, men sedan 2021 har det blivit normalt med sju–åtta månader. Vissa maskiner har en leveranstid på uppemot ett och halvt år.

– Vi har i viss mån kunnat förebygga situationen genom att säkra ett eget lager, men komponentbristen på världsmarknaden är mycket kännbar även för oss. Det är en sak som vi kämpar med varje dag.

För att kunna koncentrera sig på den egna affärsverksamheten har bolaget valt att centralisera sina kommunikations- och IT-tjänster till JNT. Tidigare hade Bäck & Co en egen server som upptog både tid och möda av den egna personalen, för att inte tala om vd:ns nattsömn.

– Vi hade ständigt störningar i vårt IT-system och det kändes som att datasäkerheten var ett orosmoln som hängde över oss. Visst kostar det att outsourca, men det är absolut värt pengarna.

Slipper förklara varje gång

Bäck & Co köper även hårdvaran från JNT och får den regelbundet uppdaterad enligt bolagets behov.

– Vi är supernöjda med den service vi får av JNT. Vår kontaktperson känner oss väl och vet vad vi behöver. Han rycker in vid minsta lilla problem ser till att regelbundet byta ut både hårdvara och mjukvara. Det underlättar enormt att vi inte varje gång behöver förklara vad vi gör och vad vi behöver.

Bäck & Co har i nuläget 12 heltidsanställda och tar dessutom in tillfälliga medarbetare under hektiska perioder. Huvudkontoret finns i Jakobstad och där sker även maskin- och elmonteringen innan de kompletta paketen transporteras till beställaren. På kontoret i Helsingfors jobbar tre personer, främst med försäljning.

– Vi har ständigt flera projekt på gång runt om i landet och vår personal är ofta ute på fältet. Numera är vi alla uppkopplade till samma server och var och en har tillgång till de filer som de behöver, när de behöver dem.

Stor kompetens finns runt knuten

Bäck & Co uppskattar den lokala närheten som JNT erbjuder och anlitar även andra lokala bolag för olika tjänster. Metalldelar svetsas av Kenweld, som ligger mittemot Bäck & Co på Kållbyvägen, träarbeten levereras av Furmark och Verdek i Nykarleby och nyligen började Sirico i Jakobstad tillhandahålla kretskort.

– Det finns mycket kompetens i våra trakter. Prisskillnaden är sist och slutligen ganska liten när man väljer mellan lokala och globala bolag, men självklart är det en fördel att underleverantörerna finns nära.

Behöver också ert företag helhetslösningar inom telekom?

JNT erbjuder bland annat:

Ta kontakt, så ser vi tillsammans över ert behov: