
Vanliga Frågor och svar om Kabel-TV
Nedan hittar du vanliga frågor och svar som rör vår kabel-TV-tjänst. Hittar du inte svaret du söker nedan, vänligen kontakta vår kundtjänst. Kontaktuppgifter hittas här.
Jag har kabel-TV, men ser inget annat än Finlands TV, vad behöver jag göra för att kunna beställa mera kanaler?
För att kunna se fler kanaler behöver du ett kabel-TV-kort till din TV. Med kortet får du tillgång till nio kortkanaler som ingår i kortavgiften samt möjlighet att beställa tilläggspaket. Hyran för kortet är 3,95 €/mån och de kortkanaler som ingår i priset hittar du här: https://www.jnt.fi/tjanster/tv/kabel-tv/kortkanaler/ .
Ett kabel-TV-kort kan du enkelt beställa via vår kundtjänst. Vi betjänar vardagar kl. 9-16 på 06 786 8222 eller kundtjanst@jnt.fi. Du kan också hyra kortet i vår butik på Alholmsgatan 3 i Jakobstad.
Du kan samtidigt beställa önskade kanalpaket, dessa faktureras enligt prislistan som du hittar här: https://www.jnt.fi/tjanster/tv/kabel-tv/tillaggskanaler/
Jag vill beställa mera TV-kanaler, hur skall jag göra?
Du behöver först skaffa dig ett kabel-TV-kort. Priset är 3,95€/månad. Både kabel-TV-kortet och kanalpaket beställer du genom att kontakta vår kundtjänst på 06 786 8222 eller kundtjanst@jnt.fi. Vi betjänar vardagar kl. 9-16. Har du vägarna förbi, kan du också komma in till vår butik på Alholmsgatan 3 i Jakobstad för att beställa kortet och kanalerna.
Du hittar vårt kanalpaketutbud här:
https://www.jnt.fi/tjanster/tv/kabel-tv/tillaggskanaler/
Är du osäker på vilket paket du skall beställa, då kan vår kundtjänst hjälpa dig med det.
Jag har ett kabel-TV-kort sen tidigare, men nu har jag köpt ett TV till och behöver ett till kort. Hur går jag till väga och vad kostar det?
Ett parallellkort kan du hämta från vår butik på Alholmsgatan 3 i Jakobstad eller beställa via vår kundtjänst på 06 786 8222 eller kundtjanst@jnt.fi. Vi betjänar vardagar kl. 9-16.
Hyran för ett parallellkort är 1,97 €/månad.
Mina betalkanaler slutade att fungera, vad har hänt? ?
Ibland kan betalkanalerna sluta att fungera. Då kan det löna sig att starta om TV:n eller digiboxen och sen göra en kanalsökning. Efter att du gjort en kanalsökning bör du låta någon av dina betalkanaler stå på en stund utan att byta kanal, då brukar kanalerna vanligtvis börja synas igen. Det kan ta upp till 30 minuter innan kanalerna kommer fram igen. Hjälper inte detta kan du kontakta vår helpdesk på telefonnummer 0800 306 719.
Jag hämtade ett nytt kabel-TV-kort idag, men kanalerna syns inte, vad skall jag göra?
Det kan ta upp till 30 minuter innan kanalerna börjar synas efter att du lagt in kortet i TV:n eller digiboxen. Låt någon av dina betalkanaler stå på en stund utan att byta kanal, då brukar kanalerna vanligtvis börja synas igen. Hjälper inte detta kan du kontakta vår helpdesk på telefonnummer 0800 306 719.
Min TV hittar inte alla kanaler, vad kan jag göra?
Det är omöjligt att veta vad felet är innan man felsökt, men nedan finns fyra olika saker du kan prova göra själv, innan du kontaktar vår helpdesk på telefonnummer 0800 306 719.
- Börja med att kontrollera att antennsladden sitter fast ordentligt i både TV:n och vägguttaget. TV:ns antennsladd är vanligtvis ansluten till en antennport på baksidan av TV:n. Denna port är ofta märkt med ”ANT IN” eller en liknande beteckning. Antennsladden har ofta en koaxialkontakt, vilket innebär att den har en rund metallkontakt med ett stift i mitten.
- Ifall detta inte hjälper, rekommenderar vi dig att prova en annan antennsladd, ifall du har flera hemma. Annars ber vi dig köpa en ny antennsladd, dessa kostar från 10€ och uppåt.
- Gör en kanalsökning på din TV. Funktionen hittas oftast under allmänna inställningar på din TV.
- Om kanalsökningen inte fungerar kan du prova göra en fabriksåterställning på TV:n enligt din TV:s användarmanual. Efter detta behöver du göra en kanalsökning på nytt.
Hjälper inget av ovanstående ber vi dig kontakta vår helpdesk på telefonnummer 0800 306 719.
Jag vill bara se sport-kanaler, måste jag ändå betala för grundavgiften och kabel-TV-kortavgiften då jag inte ser på de kanalerna?
Ja, du behöver betala grundavgiften för kabel-TV-tjänsten, 9,01 €/månad, samt avgiften för kabel-TV-kortet, 3,95€/månad, ifall du önskar beställa kanalpaket som sänder sport.
Jag har köpt en ny HD-kortläsare man jag ser inga HD-kanaler. Vad ska jag göra?
Nedan följer en checklista på saker som du behöver kontrollera.
1. Kontrollera att kortet är rätt placerat i kortläsaren. Chipet ska vara placerat längst in i läsaren, mot den tjockare delen av kortläsaren.
2. Kontrollera din antennsladd. Kontrollera att den är ordentligt fastsatt i TV:n och i uttaget. Har du flera antennsladdar i huset, prova byta och kolla om den andra sladden fungerar. Om du vet att antennsladden har många år på nacken, köp en ny. Antennsladdar kostar från 10€ och uppåt. *
3. Om du har ett kabel-TV-kort behöver du koppla ihop din HD-utrustning via vår kundtjänst. HD-utrustningen behöver länkas samman med Kabel-TV-kortet. Meddela HD-utrustningens CAM-ID till vår kundtjänst, så länkar vi samman utrustningen till dig.
* TV:ns antennsladd är vanligtvis ansluten till en antennport på baksidan av TV:n. Denna port är ofta märkt med ”ANT IN” eller en liknande beteckning. Antennsladden har ofta en koaxialkontakt, vilket innebär att den har en rund metallkontakt med ett stift i mitten.
Vad är Mobil TV?
Tilläggstjänsten Mobil TV gör det möjligt att se en stor del av de kanaler som man ser hemma i TV:n även i mobilen, surfplattan eller i en Smart-TV på annan adress, exempelvis i Smart-TV:n vid villan. För att använda tjänsten behöver du ha kabel-TV-tjänsten och ett kabel-TV-kort på din hemadress.
Mer information om om Mobil TV hittas här: https://www.jnt.fi/mobil-tv/
Det är störningar på TV-kanalerna i min TV, vad ska jag göra?
Kontrollera först din antennsladd. Kontrollera att den är ordentligt fastsatt i TV:n och i uttaget. Har du flera antennsladdar i huset, prova byta och kolla om den andra sladden fungerar. Om du vet att antennsladden har många år på nacken, köp en ny. Antennsladdar kostar från 10€ och uppåt.
TV:ns antennsladd är vanligtvis ansluten till en antennport på baksidan av TV:n. Denna port är ofta märkt med ”ANT IN” eller en liknande beteckning. Antennsladden har ofta en koaxialkontakt, vilket innebär att den har en rund metallkontakt med ett stift i mitten.
Jag vill se kabel-TV vid villan, hur gör jag?
Om din villa befinner sig på vårt fiberområde, kan du skaffa en fiberanslutning till villan. Då får du tillgång till bästa möjliga TV- och internettjänster även vid villan.
Ett annat alternativ är att skaffa tjänsten Mobil TV. Om du har kabel-TV hemma, kan du skaffa tilläggstjänsten Mobil TV som gör det möjligt att se en stor del av de kanaler som du ser hemma i TV:n även i mobilen, surfplattan eller i en Smart-TV på annan adress, exempelvis vid villan. För att använda tjänsten behöver du ha kabel-TV-tjänsten och ett kabel-TV-kort på din hemadress. Mer information om om Mobil TV hittas här: https://www.jnt.fi/mobil-tv/
Hur tar jag i bruk Mobil TV?
Om du har kabel-TV på din hemadress, behöver du bara skaffa tilläggstjänsten Mobil TV. Du behöver därtill ha en enhet att titta på, en mobil, surfplatta eller Smart-TV:n samt appen ”Ålcom IPTV”. Applikationen finns tillgänglig i appbutiken på din enhet, sök på ”Ålcom IPTV” för att hitta den. Appen fungerar på både iOS och Android-mobilenheter.
Ingår MTV Katsomos streamingkoder om jag beställa på ett MTV Katsomo paket?
Ja, du får även tillgång till streamingtjänsten Katsomo+ då du beställer ett MTV Katsomo-paket. Instruktioner för aktivering hittas längst ner på följande sida: https://www.jnt.fi/tjanster/tv/kabel-tv/tillaggskanaler/mtv-katsomo/
Ingår Viaplay om jag beställer ett V paket?
Ja, Viaplay ingår i V paket. Innehållet du kommer åt är anpassat enligt paketet du prenumererar på. För att aktivera Viaplay behöver du följa instruktionerna som hittas längst ner på följande sida:
https://www.jnt.fi/tjanster/tv/kabel-tv/tillaggskanaler/v-kanaler/