
Vanliga Frågor och svar om internet
Nedan hittar du vanliga frågor och svar som rör våra internettjänster. Hittar du inte svaret du söker nedan, vänligen kontakta vår kundtjänst. Kontaktuppgifter hittas här.
Jag vill höja hastigheten på min internetanslutning, hur skall jag göra?
Du kan logga in till vår självbetjäningsportal Selfie, selfie.jnt.fi, för att uppgradera din internettjänst, eller så kan du kontakta vår kundtjänst på 06 786 8222 eller kundbetjaning@jnt.fi. Vi betjänar vardagar kl. 9-16.
Jag ser inte mina tjänster i Selfie, vad ska jag göra?
Orsakerna kan vara många, exempelvis kan vi ha en gammal eller felaktig adress kopplad till ditt namn, ditt signum kan saknas i våra system eller ditt namn kan vara felstavat. Kontakta vår kundtjänst för att kontrollera dina personuppgifter. Vi betjänar vardagar kl. 9-16 på 06 786 8222 eller kundbetjaning@jnt.fi.
Min internetanslutning känns långsam, vad kan jag göra åt saken?
Det lönar sig att starta om fiberterminalen och datorn ifall anslutningen känns långsam. Via www.bittimittari.fi kan du göra ett test för att se din hastighet. Det lönar sig att använda kabel mellan dator och modem när du gör testet, eftersom Wi-Fi kan göra att testresultatet varierar kraftigt. Visar resultatet mycket under den beställda hastigheten ska du kontakta vår felanmälan på 0800 306719. Vår felanmälan betjänar 24 h.
Om du testar din hastighet utan kabel behöver du tänka på att långt avstånd mellan Wi-Fi-sändare och dator sänker hastigheten. Därtill påverkar bland annat väggar, köksutrustning och andra elektroniska apparater på signalstyrkan. Undvik därför att placera Wi-Fi-sändaren långt ifrån stället där du behöver bra signal eller nära annan elektronik.
Min internetanslutning fungerar inte alls, vad skall jag göra?
Starta om all utrustning genom att bryta strömmen till dem, surfar du trådlöst lönar det sig att testa om anslutningen fungerar med datakabel. Via vår hemsida hittas aktuella
driftsmeddelanden (status.jnt.fi), kolla där ifall att det förekommer eventuella störningar på området var du bor. Fungerar det inte med att starta om utrustningen och om det inte förekommer driftsstörningar på ditt område, kontakta vår felanmälan på 0800 306719, felanmälan betjänar 24 h.
Jag vill säga upp min internetanslutning, hur lång är uppsägningstiden?
Uppsägningstiden på konsumentanslutningar är 2 veckor, förutsatt att avtalet inte är tidsbundet.
Vilka e-postinställningar skall jag använda för multi.fi e-posten?
Du hittar e-postinställningarna via följande länk:
https://www.jnt.fi/multi-fi-installningar/
Hur ska jag veta hur snabb internettjänst jag behöver?
Internet 50/50 – En anslutning med symmetrisk hastighet som uppfyller det grundläggande internetbehovet.
Internet 100/100 – En symmetrisk anslutning som passar dig som surfar, streamar och använder internet till vardags.
Internet 300/300 – En anslutning som lämpar sig för hushåll där fler familjemedlemmar använder nätet samtidigt.
Internet 500/500 – En supersnabb anslutning via fiber, som uppfyller även den lite mer krävande användarens behov.
Internet 1000/1000 – Vår snabbaste anslutning via fiber lämpar sig för expertanvändaren som jobbar med tunga filer.
Ingår Wi-Fi-utrustning när man beställer internet från JNT?
En Wi-Fi-sändare kan vara tillräcklig i många situationer, till exempel:
- i små bostäder
- i bostäder på ett våningsplan och med öppen planlösning
- om du inte har många enheter anslutna till nätverket
- om du inte använder bandbreddskrävande tjänster som streaming eller online-spel
Om du bor i en lite större bostad, kan det vara nödvändigt att installera flera sändare för att säkerställa bra trådlös täckning i hela hemmet. Med hjälp av flera Wi-Fi-sändare kan du utöka räckvidden på ditt trådlösa nät och få bättre täckning i utrymmen där signalen annars är svag eller obefintlig.
Mer information om Wi-Fi hittar du på denna sida:
www.jnt.fi/wifi-sandare/
Hur många Wi-Fi-sändare behöver jag?
En bra måttstock är, att det behövs en sändare per våningsplan. Men det beror också mycket på våningarnas utformning och byggmaterial.
Mer information om Wi-Fi hittar du på denna sida:
www.jnt.fi/wifi-sandare/
Om du bor i en lite större bostad, kan det vara nödvändigt att installera flera sändare för att säkerställa bra trådlös täckning i hela hemmet. Med hjälp av flera Wi-Fi-sändare kan du utöka räckvidden på ditt trådlösa nät och få bättre täckning i utrymmen där signalen annars är svag eller obefintlig.
I vilka fall räcker en Wi-Fi-sändare?
En Wi-Fi-sändare kan vara tillräcklig i många situationer, till exempel:
- i små bostäder
- i bostäder på ett våningsplan och med öppen planlösning
- om du inte har många enheter anslutna till nätverket
- om du inte använder bandbreddskrävande tjänster som streaming eller online-spel
Mer information om Wi-Fi hittar du på denna sida:
www.jnt.fi/wifi-sandare/
Hur ska jag tänka gällande Wi-Fi-sändare med tanke på kvadratmetrar i min bostad?
ca 70 m² – en förstärkare, förutsatt att signalen obehindrat kommer fram i huset.
över 70 m² i flera våningar eller med komplicerad planlösning – vi rekommenderar två eller tre sändare.
Från oss kan du hyra en eller flera tilläggssändare för optimal uppkoppling i ditt hem. I hyran ingår kontinuerligt underhåll av sändarna, för bästa möjliga prestanda och säkerhet. Vid användning av två eller flera Wi-Fi-sändare, pratar man ofta om Mesh-system.
Mer information om Wi-Fi hittar du på denna sida:
www.jnt.fi/wifi-sandare/
Hur ska jag placera min Wi-Fi-utrustning så att de fungerar bäst?
För att få bästa möjliga prestanda från din Wi-Fi-sändare är det viktigt att placera den på rätt ställe. Om du väljer att utöka antalet Wi-Fi-sändare och bygga ett så kallat Mesh-system bör sändarna placeras på öppna platser, gärna en bit ovanför golvet. Detta maximerar deras effektivitet och du får ut mesta möjliga ur dina sändare.
Undvik att placera sändaren nära tjocka väggar, metallföremål eller andra elektroniska enheter som kan störa signalen. Undvik också att ”gömma” den bakom föremål som blomkrukor, tavlor och TV:n.
Mer information om Wi-Fi hittar du på denna sida:
www.jnt.fi/wifi-sandare/
Jag bor i ett bostadsbolag med JNT:s fiber, vad kan jag beställa för tjänster?
JNT står till tjänst med Internet-, TV- (kabel-TV och IPTV) och telefonitjänster via JNT Fiber. Du kan kontrollera vilka tjänster som finns tillgängliga på din adress via vår självbetjäningsportal Selfie.jnt.fi. Du kan också kontrollera tillgängligheten via vår kundtjänst. Vi betjänar vardagar kl. 9-16 på 06 786 8222 eller kundbetjaning@jnt.fi.
Utöver tjänsterna ovan erbjuder vi även säkerhetstjänster via F-Secure.