Ebba Brahe stipendiet 2020

Ebba Brahe var gift med Jakob de la Gardie som grundade Jakobstad. Ebba Brahe var också en framåtsträvande kvinna och entreprenör. För att främja kvinnligt företagande delar JNT årligen ut Ebba Brahe-stipendiet till en driftig kvinnlig företagare eller företagsledare i Österbotten.

I år valde JNT att premiera Anniina Isokangas, kvinnan som skapade designföretaget PaaPii med motiveringen: En modig satsning på inhemsk österbottnisk textilproduktion av kvalitetsvaror.

Mitt i den gråbruna senhösten körde JNTs bil mot Karleby. En bit utanför Karleby centrum fick vi ögonen på PaaPiis fabriksbutik och huvudkontor. På väggen till fabriksbyggnaden syntes två stora fåglar med PaaPiis kännspaka lekfulla design. Färgerna och mönstren inne i butiken fick oss på gott humör. Vi möttes av Paula Isopahkala som ansvarar för formgivningen av PaaPiis klädmönster.  Strax därefter fick vi träffa Anniina Isokangas som står bakom designfirman PaaPii.

Företaget fick sin början hemma på Anniinas köksbord i Nedervetil. Under mammaledigheten började keramikdesignern Anniina skissa på mönster och upptäckte att hon tyckte om det. Småningom började hon sälja produkter via sin handarbetsblogg och det hela växte till ett företag. I dag omsätter firman 1,7 miljoner euro och har sjutton anställda i Karleby. Paapii exporterade ifjol till tjugosex länder. 

Anniina blev företagare för att få arbeta med skapandet som yrke. Det är också det kreativa som är drivkraften och huvudintresset. Den operativa biten av firman sköts till stor del av andra i dagens läge. Anniina har fortsatt med att ta fram nya mönster och produkter samt med det strategiska arbetet inom bolaget. Det största steget för företaget var att gå från enbart formgivning till produktion i och med investeringen i att etablera syfabriken i Karleby.

PaaPii vill vara ett hållbart företag i grunden och kunna övervaka produktionsvillkoren. Det är också bland annat närproduktionen och satsningen på det lokala som JNT vill belöna. Produkterna är högklassiga och det finländska och österbottniska syns i motiven av djur och natur. I framtiden drömmer Anniina om att se PaaPiis mönster i användning på fler sorters varor inom lifestyle.

Märket PaaPii satsar på barnkläder, damkläder och lifestyleprodukter. Det är inom lifestyle företaget kan pröva sig fram med nya idéer. Anniina kallar lifestylesidan för sin egen lekstuga, där hon kan testa vad hon får lust med. Tack vare barnen där hemma får företagaren sätta jobbet på paus på kvällarna, annars hade det slukat all vaken tid. Familjen har ändå inte varit ett hinder för att satsa på PaaPii. Anniinas man är med i det dagliga arbetet och barnen har växt upp med firman.

Julsäsongen är här och det plingar i dörren i butiken då vi är på besök. De flesta som vill sy av PaaPiis tyger har ändå gjort sina beställningar tidigare på hösten och då gjorde också återförsäljarna sina inköp av tyger och varor. I år har PaaPii satsat på att utveckla sin webshop då det varit svårt att träffa kunder och mässor blivit inställda. Utvecklingen av försäljningskanalen har lyckats och faktiskt ökat omsättningen också i år. I dagens läge går det utmärkt att få en business att växa via försäljning över nätet så länge verktygen är de rätta. Inom kort deltar PaaPii i en hantverksmässa med 70 000 deltagare online.

Den här chefen har lärt sig att vara stolt över det hon åstadkommer och låta det synas och höras. Inuti min papperspåse från PaaPii står det: positiivisuus, kestävyys, oma polku och suomalaisuus (positivitet, hållbarhet, egen väg, finländskhet). De orden sammanfattar verksamheten på ett bra sätt och det var den känslan vi körde hem från Karleby med.