DNA sänker sina roamingavgifter i Europa

DNA sänker sina roamingavgifter i Europa fr.o.m. 30.4.Priserna för samtal och dataöverföring sänks med hela 60 procent från de nuvarande priserna.

EU:s nya roamingförordning träder i kraft 30.4.2016, och innebär att priserna för samtal, sms och dataöverföring inom EU-området kommer att gå ner. De nya priserna träder i kraft också på Island, i Liechtenstein och Norge.

Det nya priset för DNA:s alla konsumentanslutningar i Europa är 0,099 € per megabyte. Priset för ringda samtal är 0,099 € per minut, för mottagna samtal 0,014 € per minut och för sms 0,065 € per styck.

I praktiken kan man till exempel för priset för fem euros dataöverföring surfa med sin telefon en timme på nätet eller kolla Facebook några hundra gånger.

”Vi sänker priserna drastiskt d.v.s. med till och med 60 procent från det nuvarande. Vi har ett pris för alla konsumentanslutningar och detta medför att det blir tydligt och lätt att komma ihåg för kunderna. Vi drar inte ner på dataöverföringshastigheter”, säger Pekka Väisänen, direktör förDNA:s konsumentaffärsverksamhet.

Alla DNA:s anslutningar har automatiskt 60 euros saldogräns för dataöverföring utomlands. Gränsen kan man höja eller sänka om man så önskar.