JNT expanderar och investerar i Österbotten

Pressmeddelande 24.5.2017

JNT har som mål att expandera i Österbotten så att man på lång sikt betjänar hälften av österbottningarna. Redan nu levererar JNT tjänster till 20.000 hushåll från Sideby i söder till Karleby i norr och expansionen är i full gång.

–        JNT:s uppdrag är att jobba långsiktigt för väl fungerande infrastruktur i Österbotten. Vi ser att det finns eftefrågan och behov av fungerande fiberförbindelser inte bara i de stora tätorterna utan också i mindre byar. Vi har beredskap att bygga ut i den takt det finns tillräckligt intresse från kunderna, berättar JNT:s VD Maria Höglund.

Fibernät är en grundpelare i JNT:s verksamhet. Fiberförbindelser behövs i företag och privathushåll för dagens, men också för framtidens behov.

–        Fiberförbindelser är det bästa nu kända alternativet för dataöverföring. Fysikens lagar talar för att fiber också framöver kommer att vara överlägsen som infrastruktur eftersom tekniken bygger på överföring i ljusets hastighet. Dagens, och också framtidens både fasta och mobila kommunikation behöver fiberinfrastruktur för att fungera fortsätter Höglund.

Jakobstadsregionen ligger i den absoluta toppen i Finland vad gäller fiberanslutningar och JNT har systematiskt utvidgat fibernätet under många år. T.ex. har man nyligen byggt ett heltäckande fibernät i Oravais i samarbete med Oravais Centralantennandelslag och för närvarande förs Telias kabel-TV nät i Nykarleby och Pedersöre över till JNT. Ett långsiktigt arbete med att bygga ut fiberinfrastrukturen till nya områden i Österbotten är i full gång.

I samarbete med Multitronic öppnar JNT nu betjäning i Vasa centrum, följande steg är att också erbjuda snabba fiberförbindelser till privatkunder i Vasaregionen.

–        Redan nu är många företag anslutna till JNT:s fibernät i Vasa-regionen, och antalet ökar hela tiden, säger Thomas Carp, chef för företagstjänster.
Nu jobbar vi vidare med att erbjuda fiberanslutningar också åt privathushåll. Vi vill erbjuda högklassiga tjänster där fiberanslutningen är en del av helheten. Redan nu finns en stor efterfrågan på marknaden,  säger JNT:s försäljningschef Nina Riska.

Rent konkret syns expansionen redan nu när grävjobb och fiberdragningar utförs på flera ställen samtidigt i Vasa-regionen. Potentiella kunder kan anmäla intresse i Multitronic-JNT butiken på Hovrättsesplanaden 18 i Vasa centrum eller på www.jnt.fi.

JNT vill främja livskvalitet i Österbotten. Det gör vi genom att erbjuda pålitliga tjänster inom internet, TV, telefoni och IT till både företag och privatpersoner. Vi är en lokal samarbetspartner som vid behov skräddarsyr lösningar för våra kunder. Idag omsätter JNT ca 14 miljoner euro och har 55 anställda. Vår vinst satsar vi på Österbottens utveckling och kontinuerlig framtagning av tekniskt avancerade tjänster. Huvudkontoret ligger på Alholmsgatan 3 i Jakobstad. www.jnt.fi