JNT och Multitronic satsar på ett gemensamt butikskoncept för Österbotten

Pressmeddelande 11.4.2017

JNT (Jakobstadsnejdens Telefon Ab) och Multitronic Oy har sedan flera år tillbaka samarbetat kring återförsäljning av JNT:s tjänster i Vasa. Nu tar företagen samarbetet ett steg längre och bildar ett gemensamt bolag, Oy Multitronic-JNT Ab, som skall driva butiksverksamhet i Österbotten.

Inledningsvis kommer företaget att driva två butiker. Den ena i centrum av Vasa på Hovrättsesplanaden (gamla Handelsbankens utrymmen) och den andra i centrum av Jakobstad, i JNT:s nuvarande utrymmen. Det här innebär att JNT och Multitronic samtidigt överlåter sin nuvarande butiksverksamhet i Jakobstad respektive Vasa till det nya bolaget.

Samtidigt som det nya bolaget öppnar centralt i Vasa och därmed täcker upp den efterfrågan som finns av en elektronikaffär i absoluta centrum, kommer också JNT:s företagsförsäljning att finnas i samma utrymmen som den nya butiken. Konceptet blir därmed väldigt lika på de båda orterna. Multitronics hårdvara och JNT:s tjänsteutbud, både till konsumenter och till företag i Österbotten, säljs på de båda orterna.

–          Multitronic erbjuder ett stort utbud av elektronikprodukter till förmånliga priser. För oss har det också alltid varit viktigt att ha en kunnig och kundvänligt personal kombinerad med en service avdelning som kan hjälpa våra kunder med alla deras tekniska problem. Genom samarbetet med JNT kan vi nu erbjuda hårdvara, service och tjänster under ett och samma tak säger Multitronic Oy:s styrelseordförande Tom Kecklund. Att butiken i Vasa nu flyttar till centrum av Vasa tror vi också kommer att göra att flera kunder hittar butiken, fortsätter Kecklund.

Utöver försäljning av elektronik så erbjuds kunderna service i både Vasa och Jakobstad. Behovet att kunna serva och uppdatera datorer och annan utrustning ökar hela tiden.

Butiksverksamheten i både Vasa och i Jakobstad kommer att stödas upp med JNT:s företagsförsäljning.

–          ”Parallellt med butiksverksamhet kommer det att finns kunnig personal som kan betjäna företagskunderna gällande JNT:s tjänster till företag. Detta tror vi kommer att bli ett vinnande koncept som kommer att tilltala företagarna. Det behöver finnas ett ställe vart man kan gå in och få ställa sina frågor direkt till en person”, säger JNT:s avdelningschef Stefan Skytte.

Förbättrat utbud och flera inköpskanaler för kunder i Jakobstadsnejden.

–          ”I Jakobstad ser vi att detta samarbete kommer att tillföra konsumenterna flera fördelar. Framför allt så kommer man nu att kunna göra sin beställningar på webben och hämta ut de beställda varorna från vår nya butik. Samtidigt har man en fast punkt att besöka om man senare behöver hjälp med användningen eller eventuella garantier. Sådant ger konsumenten trygghet”, fortsätter Skytte.

Utrymme på marknaden för en aktör med stark Österbottnisk koppling.

–          Efterfrågan på JNT:s tjänster och fiberanslutningar ökar på flera håll i Österbotten. Vi har nyligen rekryterat försäljare för att ha fler personer som i huvudsak jobbar mot företagskunder i Vasa-regionen. Tack vare detta samägda bolag kan vi nu därtill ännu bättre betjäna våra kunder i Vasa-regionen, konstaterar JNT:s vd Maria Höglund.

Öppningen av den nya affären i Vasa och nyöppning i Jakobstad sker i maj.

JNT vill främja livskvalitet i Österbotten. Det gör vi genom att erbjuda pålitliga tjänster inom internet, TV, telefoni och IT till både företag och privatpersoner. Vi är en lokal samarbetspartner som vid behov skräddarsyr lösningar för våra kunder. Idag omsätter JNT ca 14 miljoner euro och har 55 anställda. Vår vinst satsar vi på Österbottens utveckling och kontinuerlig framtagning av tekniskt avancerade tjänster. Huvudkontoret ligger på Alholmsgatan 3 i Jakobstad. www.jnt.fi

Multitronic är ett av Finlands största webförsäljningsföretag inom IT.  Samtidigt som Multitronic vill vara ledande inom webbförsäljningen så erbjuder vi också våra kunder personlig service via våra butiker. Multitronic butikerna finns i Vasa, Jyväskylä, Villmanstrand, Åland och Jakobstad. iTronic butikerna som är Apple Premium Reseller butiker och erbjuder Apples hela utbud finns i Vasa, Seinäjoki, Jyväskylä och Villmanstrand.  Via Multicare erbjuder Multitronic också servicetjänster för mobilaenheter.  Multitronic omsatte 2016 ca 38 miljoner och har 65 anställda.

Multitronic Oy                                                          JNT

Tom Kecklund                                                          Maria Höglund

+358 50 300 8207                                                    +358 44 721 8100