JNT sänker tröskeln för snabba fiberanslutningar

Största delen av de fasta bredbandsuppkopplingarna i JNT:s nät är fiberanslutningar. Med det ligger regionen i absoluta toppen i Finland. Nu tar JNT nästa steg för att göra det ännu smidigare att övergå till fiber. Det görs genom att lansera JNT Hyrfiber.

Det nya är att kunden inte behöver göra någon engångsinvestering i form av anslutningsavgift utan kan ta anslutningen så att säga på hyra. Tröskeln för att skaffa fiberanslutning blir således ytterst låg.

JNT tror på Österbotten och en ljus framtid för de företagsamma österbottningarna. I den framtiden har JNT och fiberinfrastrukturen en viktig roll.

– Vår uppgift är att se till att österbottningarna har så bra uppkopplingar som möjligt.  Vi vill göra det så lätt som möjligt för kunderna att skaffa fiberanslutning och därmed ha bästa möjliga förutsättningar för digitala tjänster. Därför är satsningen på att ytterligare sänka tröskeln att skaffa fiberanslutning en självklarhet för oss berättar JNT:s VD Maria Höglund.

JNT har under lång tid systematiskt byggt ut fibernätet, man levererar fiberanslutningar till allt fler kunder och utvidgar verksamheten till allt fler områden i Österbotten. De senaste månaderna har många pga Corona-pandemin på ett mycket konkret sett märkt av hur viktig en väl fungerande internetuppkoppling är.

– För alla som jobbar och studerar på distans är fungerande uppkopplingar en grundförutsättning. Vi har sett ökade trafikmängder och många kunder har uppdaterat sina anslutningar säger JNT:s försäljningschef Nina Riska.

Den tekniska utvecklingen går framåt och de gamla kopparnäten tas så vartefter ur bruk. Det görs eftersom deras livslängd börjar vara slut och de tekniskt sett inte räcker till för de överföringskapaciteter som behövs nu och framledes.

Av JNT:s bredbandskunder har redan mer än 75% en fiberuppkoppling. Största delen av Kabel-TV kunderna har också fiber. JNT kontaktar alla kunder som har en kopparanslutning och erbjuder övergång till fiber. Det arbetet har redan pågått en tid och fortsätter. Totalt rör det sig om tusentals kunder som kontaktas.

– Vi kopplar inte längre in nya kopparbaserade bredbandstjänster och jobbar för att övergången till fiber ska vara så smidig som möjligt för de kunder som ännu har kopparbaserade tjänster i bruk. Här kommer JNT Hyrfiber in som ett behändigt alternativ för kunderna. Alla kunder som är kopplade till JNT:s kopparnät erbjuds även i fortsättningen tjänster från JNT, men det börjar nu bli dags för en fiberanslutning fortsätter Riska.

Nu gör JNT fibern ännu mera tillgänglig genom att lansera JNT Hyrfiber. JNT Hyrfiber innebär att kunden hyr en fiberanslutning och således inte behöver betala en anslutningsavgift. Månadsavgiften på hyrfibern är samma oberoende vilka tjänster man väljer, medan månadsavgiften för tjänsterna är enligt normal prislista.

Kolla tillgängligheten till din adress

Via vår digitala kundtjänst, selfie.jnt.fi, kan du kolla upp ifall du har möjlighet att beställa JNT Hyrfiber till din adress. Där hittar du också mer info om JNT Hyrfiber.

Tilläggsuppgifter

Maria Höglund, verkställande direktör, maria.hoglund[a]jnt.fi, tel (06) 786 8100

Nina Riska, försäljningschef, nina.riska[a]jnt.fi, tel (06) 786 8184

Om JNT