Norcar väljer gärna lokala leverantörer

Bra utbud, personlig service och lokal förankring. Därför väljer Norcar att samarbeta med JNT.

I anslutning till kontoret hos Norcar i Nykarleby finns ett stort förråd. Här på hyllorna finns allt från papper och pennor till mappar och kuvert – allt som behövs i ett kontor. Inköpsassistent Katja Fagernäs passar på att fylla på papper i printern, eller det som egentligen är en toppmodern Konica Minolta multifunktionsskrivare. I huset finns två likadana, plus en hos systerföretaget Kirfer.

– Oftast skriver vi ut eller skannar vanliga A4-dokument, men ibland behöver vi högklassiga färgkopior eller möjligheten att snabbt och enkelt printa ut våra egna reservdelskataloger, säger hon.

Skrivarna är levererade av JNT, precis som företagets fiberanslutning och internettjänst.

– Jag ser bara fördelar med en lokal leverantör. Servicen är viktig och jag har hellre kontakt med ett lokalt företag och en riktig människa i stället för att samarbeta med ett storbolag där man ofta hänvisas till en chatrobot och kan få vänta betydligt längre, vilket också kostar, säger Katja Fagernäs.

Genom samarbetet med JNT får Norcar inte bara rätt typ av skrivare, i avtalet ingår också underhåll och service, vilket är en kostnadseffektiv lösning. Maskinerna är dessutom skräddarsydda för all slags dokumenthantering inom företaget och för olika användare, och de är utrustade med ett inbyggt säkerhetssystem som tryggar känslig information.

Nykarlebyföretaget Norcar har länge varit kund både hos Keski-Pohjanmaan Konttoripiste och JNT. I dag har bolagen fusionerats och Norcars ekonomichef Leif Hagnäs fortsätter gärna samarbetet.

– En mindre aktör innebär en trygghet. Jag uppskattar framför allt den personliga servicen de erbjuder, och förstås känns det också bra att stöda en lokal leverantör. Dessutom har vi samma kontaktperson som jag samarbetat med även på mina tidigare arbetsplatser.

När något i lagret tar slut är det bara att meddela så fixar JNT påfyllning. Katja Fagernäs säger att leveranserna är smidiga, ofta är det deras egen kontaktperson som själv kommer in med produkterna, eller om det är riktigt bråttom ordnas det på annat sätt.

– Vi får själva avgöra om vi vill beställa kontorsmaterial via deras webbplats eller om vi vill ha personlig service.

Förutom flexibiliteten och den personliga servicen uppskattar de också produktutbudet – här finns allt de behöver och de bästa varumärkena.

– JNT är måna om att erbjuda sina kunder den senaste tekniken och nya produkter, säger Leif Hagnäs.

Norcar har i dag cirka 50 anställda, varav 25 tjänstemän som jobbar med ekonomi, försäljning, inköp, logistik och andra stödtjänster. Även produktionsledningen är beroende av digitala system. Med en ständigt ökande produktion av minilastare och en växande verksamhet behövs stabila system i bakgrunden, och framför allt pålitliga och fungerande nättjänster. Precis som på andra ställen finns i dag det mesta av företagets information lagrat på servrar, som behöver vara både säkra och lättillgängliga.

– Vår verksamhet hänger på att kommunikationen och datatrafiken fungerar, både externt och internt. JNT levererar exakt det vi behöver. För oss är det inte en fråga om att hitta en så billig leverantör som möjligt, utan vi väljer hellre den bästa lokala serviceleverantören. Hos JNT vet vi att vi snabbt får personlig och kunnig service ifall det dyker upp problem, säger Leif Hagnäs.

Norcar Ab

– Grundat 1979 och finns i Nykarleby.
– Tillverkar midjestyrda minilastare i huvudsak för kunder inom entreprenad, grönytevård, jordbruk och fastighetsskötsel.
– Cirka 80 procent av produktionen går på export.
– Har cirka 50 anställda.
– Industriautomationsbolaget Kirfer är sedan 2020 ett självständigt företag.