Elho kasvaa innovatiivisella tuotekehityksellä

Keltainen maatalouskonerivistö kasitien varrella Pännäisissä on monelle autoilijalle tuttu näky. Maatalouskoneet pakataan merikontteihin ja viedään ympäri maailmaa. Viennin osuus tuotannosta on tällä hetkellä 85 %. JNT ja Konttoripiste tuottavat yritykselle toimivat tukipalvelut, jotka pitävät Elhon liiketoiminnan sujuvana.

Vuonna 1968 perustettu perheyritys valmisti yrityksen alkuvaiheessa pieniä maatalouskoneita. Maatalouden muutoksen myötä yritys kehittyi ja koneet ovat kasvaneet. Elho tekee isoja maatalouskoneita keskittyen nurmikoneisiin. Yritys työllistää 100 henkeä ja välillisesti useita alihankkijoita.

Michael Johansson hyppäsi toimitusjohtajan saappaisiin vuonna 2018, jolloin yrityksen liikevaihto oli 15,5 miljoonaa. Kuluneen viiden vuoden aikana kannattavuus on noussut ja liikevaihto tuplaantunut. Yritys on löytänyt sopivat tuoteryhmät, joissa kasvu on ollut mahdollista.

Toimitusjohtajan mukaan suurin syy kasvuun on Elhon innovatiivinen tuotekehitystiimi.

— Olemme onnistuneet löytämään sellaiset niche-markkinat, missä kilpailu ei ole niin kovaa. Pienet markkinat eivät kiinnosta isoja tekijöitä, mutta meille ne tuovat merkittävästi liikevaihtoa.

Lisäksi Elho on investoinut miljoonia tehtaaseen, jotta tuotanto tehostuu.

— Silloin kun meillä on tehokas tuotanto, pystymme hyvin luovimaan omassa markkinasegmentissämme, Michael Johansson kiteyttää.

Muutoksia tehdään, kunnes onnistutaan

Tärkeä kasvun mahdollistaja on toimiva myyntiketju. Muutoksia on tehty kuluvan vuoden aikana USA:n suunnalla. Pitkäaikaisen maahantuojan tuottamaton sopimus irtisanottiin ja jenkkeihin perustettiin oma tytäryhtiö, joka on jo tähän mennessä tuonut edellisvuotta enemmän myyntiä. Johansson ei halua antaa periksi ensimmäisistä epäonnistumisista.

— Jos jossain markkinassa ei olla onnistuttu, tehdään siellä muutoksia niin kauan, että onnistutaan, Johansson painottaa.

Kilpailu alalla on kovaa, mutta siitä huolimatta isojen maatalouskoneiden vienti toiselle puolelle maapalloa on kannattavaa.

— Esimerkiksi Australiassa ei ole ollenkaan omaa tuotantoa, joten kaikki siellä myytävät maatalouskoneet tuodaan pitkän matkan takaa joko Euroopasta tai Yhdysvalloista. Yhdysvalloissa puolestaan työvoimakulut ovat korkeat ja hintataso korkea, joten Suomen kilpailukyky niillä markkinoilla on hyvä, Michael Johansson kertoo.

JNT ja Konttoripiste huolehtivat toimivista tukipalveluista

Konttoripiste toimittaa Elholle Konica Minolta -tulostusratkaisut sekä hyllytyspalveluna kaiken toimistossa tarvittavan, keittiön kahvipaketteja myöten. Michael Johansson teki Konttoripisteen kanssa yhteistyötä jo edellisessä työpaikassa ollessaan ja on palvelukonseptiin erittäin tyytyväinen.

— Olemme olleet tosi tyytyväisiä yhteistyöhön, eikä yrityskaupan myötäkään mikään ole muuttunut negatiiviseen suuntaan.  Mielestäni on tosi fiksu tapa, kun Konttoripisteellä on yksi yhteyshenkilö, jonka kautta kaikki asiat hoituvat.

JNT puolestaan hoitaa yrityksen IT-puolen: laitteet, serverit ja osaamisen. JNT:n IT-arkkitehti Sami Laihorinne on työskennellyt jo yli viisi vuotta ulkoistettuna IT-resurssina tuoden oman rautaisen osaamisensa Elhon IT-tiimiin.

— Meillä on kaksi omaa IT-tukihenkilöä, jonka lisäksi Sami tekee meille IT-puolen hommia. Hyvin on yhteistyö toiminut ja esimerkiksi itselleni on tärkeää matkustaessa, että pääsen käsiksi servereihin joka puolelta maailmaa.

Michael Johanssonin mukaan yrityksen tukipalvelut ovat hyvin toimiessaan näkymättömiä.
— Silloin kun homma toimii, sitä ei mieti. Jos se jostain syystä ei toimi, niin silloin sen kyllä huomaa, Johansson pohtii.

JNT:n IT-arkkitehti Sami Laihorinne huolehtii, että Elhon IT-puolella on toimivat ja tietoturvalliset yhteydet.

JNT:n IT-arkkitehti Sami Laihorinne huolehtii, että Elhon IT-puolella on toimivat ja tietoturvalliset yhteydet.

Ota yhteyttä