Vad är jnt fiber?

JNT – fiberanslutningar samt internet-, TV-, telefoni- och IT-tjänster från en trygg Österbottning

Vad gör JNT, vad är JNT Fiber, vad är skillnaden mellan fiber och 5G och varför behövs en lokal leverantör av internet-, TV-, telefoni- och IT-tjänster i Österbotten? Frågorna är många, men här hittar du även svaren.

JNT (Jakobstadsnejdens Telefon Ab) kommer ursprungligen från Jakobstad och är numera den enda lokala leverantören av telecom-tjänster i Österbotten. Från att i huvudsak ha verkat i Jakobstadsregionen, har JNT under åren växt och marknadsområdet sträcker sig numera från Karleby i norr till Kristinestad i söder. Här kan du lyssna på hur det lät när Tatu Aitoaho och Nina Riska från JNT gästade Radio Vaasa föra att diskutera om JNT, JNT Fiber samt tjänster för privatpersoner, företag och bostadsbolag.

Tjänster till privatkunder, företag och bostadsbolag

JNT levererar idag tjänster till privatpersoner, företag och bostadsbolag. I fokus står JNT Fiber, och det är via fiberanslutningen JNT:s tjänster levereras. JNT Fiber är därmed en förutsättning för att man skall få tillgång till JNT:s internet, kabel-tv, IPTV och telefonanslutning.

– Det är ofta värt att poängtera att fiberanslutningen i sig inte ger kunden några tjänster. Den öppnar en dörr, så att hushållet har möjlighet att beställa de tjänster kunden egentligen vill ha, det vill säga internet-, TV och telefoni. Detta gäller både privatpersoner och företag men även bostadsbolag, poängterar Nina Riska, JNT:s försäljningschef för konsumenttjänster.

Tatu Aitoaho, som är chef för företagstjänsterna, berättar att JNT:s fibernät börjar vara väl utbyggt runt om i Österbotten. JNT Fiber finns i Jakobstads-, Vasa- och Karlebyregionen men även i till exempel Evijärvi och Ylistaro.

JNT erbjuder idag ett brett utbud av IT-tjänster till företag i nejden.

– Vi erbjuder allt ett modernt företag kan tänkas behöva inom IT. Vi har bland annat IT-stöd, Microsoft 365, brandmurar, datorer och diverse kontorsmaskiner. Vårt trumfkort är absolut vår lättillgänglighet. Kontaktuppgifter till våra försäljare och systemexperter hittas på vår hemsida och är man kund hos JNT, får man en egen kontaktperson som man kan vara i kontakt med, ifall man har frågor eller behöver hjälp. JNT:s företagsavdelning har växt mycket de senaste fem åren. Det är en sektor där vi ser att en lokal leverantör med personlig betjäning verkligen uppskattas.

– Tilliten till en lokal aktör är i många fall större, folk vet vad vi står för och att vi värnar om Österbotten. Vi tycker om att påminna våra kunder och potentiella kunder om att vi är en pålitlig österbottning. Med det menar vi bland annat att vi förstår de österbottniska företagarnas behov och vet hur viktigt det är att allting fungerar. Vi är en partner som informerar kunder om när tjänster behöver uppdateras, det är av yttersta vikt att våra kunder fortlöpande har en trygg och säker IT-miljö.

I början av år 2022 köpte JNT upp Keski-Pohjanmaan Konttoripiste med huvudkontor i Karleby för att ytterligare förstärka sin position på den Österbottniska marknaden.

– JNT:s och Konttoripistes gemensamma IT-utbud är svårslaget, tillsammans har vi en ännu bredare produktportfölj. Konttoripiste-personalen är dessutom ytterst kunniga inom audiovisuell teknik och multiskrivare, tjänster som JNT tidigare inte erbjudit. Vi står gärna till tjänst med konsultationer och vi har möjlighet att skräddarsy våra tjänster enligt företagets storlek och kundens önskemål avslutar Aitoaho.

Tatu Aitoaho, företagsförsäljningschef

Hur ser leveransprocessen ut för en JNT Fiber-anslutning?

Om man som privatperson vill ha JNT Fiber behöver man givetvis först göra en beställning. Man når JNT:s Fiberteam via telefon eller e-post och bor man i Jakobstadsregionen är man varmt välkommen in till kontoret i Jakobstad och diskutera. JNT Fiber-nätet är idag inte heltäckande och det betyder att vissa områden är mer utbyggda än andra.

– Därför börjar vi alltid med att kolla fastighetens adress, utifrån det kan vi se ifall JNT Fiber finns leveransklart eller inte säger Riska. Om vi har JNT Fiber i området är leveranstiden 4–8 veckor, om JNT Fiber inte finns, undersöker vi om det finns andra i området som är intresserade av JNT Fiber och om vi kan ta utbyggnaden vidare på så vis.

Via knappen nedanför kan du enkelt kontrollera ifall JNT Fiber går att beställa till just din adress.

Om du är intresserad av att skaffa JNT Fiber men bor i ett område som vi inte ännu levererar fiber till så kan du göra en intresseanmälan. Din anmälan är inte bindande, men ett viktigt verktyg i vår planering för kommande utbyggnad.

Efter beställning, åker JNT:s infrateam ut till kunden för att göra en planering av arbetet. De kollar var fibern ska tas in i fastigheten, om det finns färdiga rör, om det behöver grävas på tomten och var fiberterminalen ska placeras i fastigheten.

Representerar man ett företag tar man upp telefonen och ringer företagsförsäljningens gruppnummer eller mejlar till gruppens gemensamma mailadress.

Varför är fiberanslutningen oslagbar?

Många undrar vad som är skillnaden mellan en mobil 4G/5G-anslutning och en fiberanslutning. Det är en bra och relevant fråga som man behöver ha koll på då man överväger de olika alternativen. Aitoaho beskriver skillnaden på ett bra sätt:

– Om du har en fiberanslutning delar du inte internetkapaciteten med någon annan. Betalar du exempelvis för en internetanslutning med hastigheten 100/100 Mbit/s, har du hela den kapaciteten till ditt eget förfogande. Det betyder att din internetanslutning inte påverkas av hur dina grannar använder internet, din anslutning är snabb och stabil oberoende hur grannarna belastar nätet. Har du däremot en 4G- eller 5G-anslutning, delar du den kapaciteten med andra användare i din omgivning. Om många människor inom samma område streamar filmer samtidigt, kan man behöva ta ner bildkvaliteten för att kapaciteten ska räcka till, i värsta fall börjar bilden hacka eller stannar helt.

Ett väldigt konkret exempel på hur mobilt internet påverkas av användarmängden får man om man vistas i stora folksamlingar, till exempel på konsert eller idrottsevenemang. I dessa fall fungerar det mobila internetet inte optimalt och det kan vara svårt att komma ut på nätet överhuvudtaget. Detta är givetvis extremfall, men fungerar som ett bra exempel för att belysa skillnaden mellan fiberanslutningar och mobila anslutningar.

Lokal betjäning

Ringer eller mejlar man till JNT, får man personlig betjäning av en riktig människa. Vår kundtjänst finns i Jakobstad och vi betjänar på svenska, finska, engelska samt diverse olika dialekter från regionen. Vårt mål är att vara lättillgängliga och vi har idag branschens kortaste svarstider. Om problem uppstår utanför kontorstid, betjänar vår felanmälan dygnet runt.

Tjänster till bostadsbolag

JNT erbjuder sina tjänster även till bostadsbolag. I dessa fall är det oftast bostadsbolagets disponent och JNT som sköter kontakten till att börja med.

– Då bostadsbolaget tagit beslut om att anlita JNT, levereras JNT Fiber till bostadsbolaget. Sedan levererar vi de tjänster som bostadsbolaget vill ha, ofta handlar det om internet och kabel-tv. Dessa tjänster ingår i bostadsvederlaget och invånarna får vara i kontakt med oss ifall de vill göra tilläggsbeställningar eller om problem uppstår, berättar Nina Riska.

Att bostadsbolag idag har både internet och TV ordnat för de inneboende är en väldigt uppskattad service. De inneboende behöver inte undersöka olika internet- och TV-alternativ för det är färdigt uttänkt. Vill man sedan komplettera de tjänster som ingår i bostaden finns ett brett utbud att välja från och hjälpsam kundbetjäning.

Nina Riska, konsumentförsäljningschef

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss

JNT Fiberteam

JNT Företagstjänster